Calgary + info over beren - Reisverslag uit Calgary, Canada van Wander & Anouk - WaarBenJij.nu Calgary + info over beren - Reisverslag uit Calgary, Canada van Wander & Anouk - WaarBenJij.nu

Calgary + info over beren

Door: Wanouk

Blijf op de hoogte en volg Wander & Anouk

08 Juni 2012 | Canada, Calgary

We komen aan in Calgary en we (lees Wander) zijn toch blij weer even in de stad te zijn. Eindelijk weer eens uitlaatgassen, zwervers, sirenes, taxi’s en hoge gebouwen. Gelukkig schijnt de zon en kunnen we nog lekker even de stad in.
Wat een superliften heeft ons hotel! Wanneer je naar boven gaat wordt je de grond in gedrukt en wanneer je naar beneden gaat, blijf je eerst even in de lucht zweven. Heerlijk.
’s Avonds eten we bij “Moxie’s Classic Grill” en lopen we nog even een stadspark in. Moxie’s is trouwens een aanrader voor iedere spareribs fan. Zij hebben vestigingen door heel Canada. Echt heerlijk!
Ons Canada avontuur is helaas ten einde gekomen. Het was weer fantastisch!

Beren: Even een overzicht met tips,“handig om te weten”, mocht je beren tegenkomen. Het zijn tips welke wij hier van gidsen gehoord hebben:

-Wanneer je gaat hicken, maak lawaai, bijvoorbeeld door te praten of te zingen. Ze horen je dan aankomen.
-Op verschillende sites kun je lezen dat je een bel kunt kopen welke je aan je tas hangt. Ze zeggen dat de beren je dan horen aankomen. Verschillende gidsen hebben dit ons afgeraden. De bel horen ze te laat. Daarnaast is niet bewezen of het de beren afschrikt of juist nieuwsgierig maakt.
-Ook wordt vaak aangeraden een busje “Bearspray” te kopen. Ook dit zal vaak weinig effect hebben. Wanneer je het tegen de wind in moet gebruiken, lig je uiteindelijk zelf op de grond.
-Wanneer je een beer tegenkomt, nooit wegrennen. Ze zien je dan als prooi. Gewoon naar de grond staren (geen oogcontact, beer wel “schuin” in het oog houden) en langzaam achteruit lopen. Vaak zal de beer uiteindelijk weglopen. Soms brullen ze eerst, maar uiteindelijk (99% van de gevallen) lopen ze alsnog weg.
-Wanneer een “Black Bear” je aanvalt, terugvechten. Gebruik alles wat je hebt, ook je vuisten. Een “Black Bear” kan overigens ook bruin of zelfs wit zijn.
-Wanneer een “Grizzly Bear” je aanvalt, op de grond liggen met je handen op je hoofd, niet bewegen en doen alsof je dood bent. Wanneer de beer je probeert om te draaien, draai dan verder, zodat je uiteindelijk weer met je hoofd op de grond ligt.
Een “Grizzly” herken je aan de bobbel/bult in zijn nek.
-Wanneer je ziet dat de beer een prooi te pakken heeft, langzaam achteruit lopen. Beren beschermen hun prooi namelijk op alle mogelijke manieren.
-Wanneer je een beer tegenkomt, kun je in een boom klimmen, maar je moet dan wel hoog klimmen. Beren kunnen namelijk ook klimmen.
-Hou de stemming van de beer in de gaten. Aan het loopje van de beer kun je zien wat de stemming is. Relaxed: Loopt losjes. Gooit zijn beentjes voorruit. Geïrriteerd: Loopt stampvoetend rond.
-"Elk" lijken schattig, maar zijn nog gevaarlijker dan de beren!!! Mannetjes tijdens het paar seizoen. Ze willen dan de harem beschermen. Vrouwtjes tijdens het kalverseizoen. Zij willen dan de kalfjes beschermen.
-Bij al het wild is de stelregel, 30 meter afstand houden (3 bussen). De beesten voelen zich dan niet bedreigd. Daarnaast voorkom je dat ze gewend raken aan mensen. Hou afstand!

• 08 Juni 2012 - 18:18

Marijke:

Het was geweldig jullie belevenissen te volgen. De laatste foto is een mooie afsluiting.
    Een hele goede terugreis en tot gauw.

Veel liefs en dikke kus. :)