Clearwater - Wells Gray Provincial Park - Reisverslag uit Clearwater, Canada van Wander & Anouk - WaarBenJij.nu Clearwater - Wells Gray Provincial Park - Reisverslag uit Clearwater, Canada van Wander & Anouk - WaarBenJij.nu

Clearwater - Wells Gray Provincial Park

Door: Wanouk

Blijf op de hoogte en volg Wander & Anouk

29 Mei 2012 | Canada, Clearwater

We gaan vandaag naar de Wells Gray Guest Ranch. Dit is een ranch gelegen in Wells Gray Provincial Park. Het is de lange rit (ongeveer 3,5 uur) meer dan waard. De ranch ligt echt midden in het park. Ze hebben 10 lodges en je kunt hier ook kamperen. Onze lodge kijkt uit over een grote wei met zo’n 20 paarden.
Voor het avondeten zitten we op de veranda van het zonnetje te genieten. Plotseling horen we iets voorbij zoeven. Wander ziet alweer allerlei grote insecten voor zich. Het lijkt wel een vliegtuig. We hebben echter geen idee wat voor beest het is. Later komen we erachter dat het een hummingbird is! Een kolibrie dus. Wat gaaf om te zien! Helaas zijn ze zo snel dat we er onmogelijk een foto van kunnen maken.
Om 19.00 uur staat ons avondeten klaar in de saloon. We eten samen met 2 mensen uit Duitsland en 2 mensen uit Nieuw Zeeland. We raken aan de praat en delen ervaringen. Het blijkt dat we allemaal ongeveer dezelfde route maken.
We hebben heel veel zin om het gebied te verkennen en kunnen dan ook niet wachten tot morgen.

Dag 1:
’s Ochtends gaan we eerst boodschappen doen en gooien we de tank vol. We besluiten een kijkje te nemen bij “Wells Gray Air Services LTD”. Een bedrijfje dat rondvluchten aanbiedt in een klein vierpersoons vliegtuigje. Een “Cessna 182 Skylane”.
Vanuit onze lodge kijken wij uit op de landingsbaan, grenzend aan de achtertuin van de eigenaren Fritz en Ursula, 2 Zwitsers. Wanneer we daar aankomen, komt een aardige mevrouw naar buiten. We geven aan dat we graag een vluchtje willen maken en ze roept meteen haar man. Ze vraagt waar we vandaan komen. Zelf geeft ze aan dat ze uit Zwitserland komen. Meteen uit ze haar ongenoegen over het toetreden van Zwitserland tot de Europese Unie. Dit had nooit mogen gebeuren! Ze heeft het gevoel dat het haar land niet meer is. Ze komen er dan ook steeds minder vaak. Ze gaat r nog even over door. Het zit haar allemaal behoorlijk dwars en ze moet het blijkbaar allemaal even kwijt.
Haar man komt aan gelopen. Beetje vreemde, maar aardige vent, leeftijd rond zijn pensioen. Hij geeft meteen aan dat hij al duizenden vlieguren heeft en dat wij ons dus geen zorgen hoeven te maken (?). Laten we daar dan ook maar van uit gaan…
We gaan zitten, doen de veiligheidgordel om (geen idee wat voor een nut deze heeft, mocht er iets gebeuren, dan is het toch echt afgelopen) en we gaan. Wat gaaf! We vliegen over de bossen, meertjes (soms bevroren), rivieren en uiteindelijk over de besneeuwde bergtoppen. Dit vergeten we nooit meer! Moet daarbij wel zeggen dat we ook niet meer vergeten dat we aan het eind van de vlucht steeds misselijker begonnen te worden :). Na de landing stappen we een beetje gedesoriënteerd maar voldaan uit.
Weer iets dat we van onze “bucket list” af kunnen strepen…!

Na de vlucht rijden we nog even door het park rond. Bezoeken wat watervallen, komen enkele herten tegen en worden aangevallen door muggen. Helaas zijn we nog geen beer tegengekomen. Hopelijk gaat dit morgen lukken. We nemen dan namelijk een “Appetizer tour…"

Dag 3:
Na het ontbijt gaan we met Fred (onze persoonlijke gids) in een busje en rijden we het park in. Meteen is het raak. Onze eerste beren! Het zijn zwarte beren. Mooi om die van zo dichtbij te zien. We rijden iets verder en zien van grote afstand nog een zwarte beer (al heeft deze een bruine kleur). Onze dag kan niet meer stuk.
Na enkele stops bij mooie uitkijkpunten komen we aan bij “Clearwater Lake”, hier gaan we kanoën. Onze eerste kano ervaring! We gaan eerst van links naar recht, maar na een tijdje krijgen we het peddelen onder de knie. We kanoën naar een strandje waar we een vuurtje maken en onze lunch eten. Na de lunch moeten we terug, echter tegen de wind in. Dat is zwaar….
Na het kanoën maken we nog 2 wandelingen (eentje naar het “Osprey viewpoint.” We lopen 1 km waarbij we 875 meter omhoog gaan!) waarbij de gids ons van alles verteld over de flora en fauna. Leuke gozer, dus het is gezellig.
’s Avonds wanneer we op de veranda wat zitten te eten, zien we zelfs nog een beer in onze “achtertuin”!

Nu, op naar Jasper National Park!

Voor de reizigers: Wij raden aan om een paar dagen op de “Wells Gray Guest Ranch” te blijven en een dagtour met gids te nemen. De ranch is een goed startpunt voor de rest van het park. Ook bij voorkeur in mei. Het is dan nog niet zo druk in de natuurgebieden (overigens geldt dit voor heel Canada).

• 30 Mei 2012 - 07:43

Benno En Magret:

Gaaaaaf vliegtuigjes en beren!!!
    veel plezier in Jasper NP

• 30 Mei 2012 - 08:30

José En Remy :

Wat een belevenissen! Zo te zien hebben jullie nu mooi weer. Veel liefs xxx.

• 30 Mei 2012 - 13:30

Marijke:

Gelukkig hebben jullie de vlucht met het vliegtuigje overleefd. Blijkbaar moest de man zichzelf moed inpraten, haha :)

Veel liefs
    XXX